A halál szerelmese
2011.01.25. 01:32
Valami olyasmit mondott Brad Mehldau és Joshua Redman a novemberi MüPá-s duókoncertjükön, hogy azért dolgoznak fel popdalokat, mert a srácok, akik ezeket játszották és írták, az ő fiatalságuk idoljai voltak. Szerintem ez mellébeszélés! A jazz mindig is rengeteget merített a popdalokból; ez tehát tradíció.
Viszont meg kell nézi Mehldau lemezeit, repertoárját és akkor kiderül, hogy ebből a bizonyos generációból bizony ő leginkább olyasmihez nyúl, amit fiatal korukban elhunyt ikonikus zenészek énekeltek. A Nirvana és Kurt Cobain, Jeff Buckley és személyes kedvence, Nick Drake. Egyik albuma címét is Drake-től kölcsönözte: Day is Done. Mehldau vonzódását a német romantikusokhoz és a romantikus fájdalom halálkultuszához több lemezen is felfedezhetjük. A Renée Fleming operaénekesnővel készített Love Sublime ugyan Mehldau szerzeményeit tartalmazza, de a borító fülszövegében Schubert, Schumann, Mahler és Brahms a hivatkozási alap, irodalomból pedig Rilke. De ott az Elegiac Cycle szólózongora-lemez, ami Chopin egyfajta jazz-átértelmezése. A kiindulási pont pedig mi más lehetne, mint Goethe ifjú Wertherje. A szerelmi bánat elől a halálba menekülő ifjúhoz címzett Young Werther a bemutatkozó Introducing Brad Mehldau lemezen hallható.
Itt alul pedig a kis lejátszó segítségével meghallgatható az említett budapesti koncert felvételéről a Jeff Buckley-átdolgozás, a Dream Brother.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kolbasz 2011.01.25. 10:23:18
De hát a klasszikus sztenderdek zöme is az akkori pop dalokból jön. Nem?
Utolsó kommentek